piątek, 23 lipca 2010

Motyw Tęsknoty

 Informacje ogólne o Motywie Tęsknoty: praca maturalna, matura 2011

Wigilia na Syberii - Malczewski
Tęsknota - jako doświadczenie o silnym zabarwieniu emocjonalnym jest popularnym wątkiem, poruszanym przez twórców i poetów. Wynika to nie tyle z łatwości i przyswajalności motywu przez czytelnika, danej sytuacji, ile z doświadczeń samego autora. Treny Jana Kochanowskiego, gdzie ojciec wyraża tęsknotę, która łączy się z bólem i z cierpienie po utracie córki, czy "Moja Piosnka II" Cypriana Kamila Norwida, będąca zapisem tęsknoty za ojczyzną, to dowody na
połączenia świata literatury, z prywatnymi doświadczeniami autorów. Dzięki temu połączeniu - motyw tęsknoty nabiera głębszego wymiaru. Staje się wyrazem uczuć i doświadczeń jednostki, a dzięki walorom artystycznym, również zapisem ludzkich namiętności i obaw. Omawiany motyw łączy się przede wszystkim z tematem miłości, zarówno tej w wymiarze cielesnym jak i duchowym: tęsknota za kochanką, żoną, mężem, dzieckiem, rodziną, czy rodzinnym domem. Twórcy połączyli omawiany motyw również z tęsknotą za ojczyzną - wątek ten był szczególnie popularny w okresie zaborów i emigracji. 


Ogłoszenie: praca maturalna, motyw tęsknoty, prezentacja maturalna 

Potrzebujesz pomocy w pracy maturalnej? Nowe wzory prezentacji maturalnych z uwzględnieniem Twoich sugestii i uwag!!! Szybko i profesjonalnie:  grupa.team6@gmail.com


Literatura podmiotu do Motywu Tęsknoty: praca maturalna, matura  
  • Konrad Wallenrod - Adam Mickiewicz
  • Mały Książę - Antoine de Saint Exupery
  • Moja Piosnka II - Cyprian Kamil Norwid
  • Rok 1986 - George Orwell
  • Rozłączenie - Juliusz Słowacki
  • Smutno mi, Boże - Juliusz Słowacki
  • Stepy akermańskie - Adam Mickiewicz
  • Treny - Jan Kochanowski 
  • Urszula Kochanowskiego - Leopold Staff
  • Wieża - Gustaw Herling - Grudziński

Cytaty do Motywu Tęsknoty: prezentacja maturalna, matura 2011
  • "Jeżeli ktoś kocha jakiś kwiat, który istnieje w jednym tylko egzemplarzu pośród tysięcy i tysięcy gwiazd, to wystarczy mu do szczęścia, żeby nań patrzył. Myśli wtedy: „Tam gdzieś jest mój kwiat…” Ale jeżeli owieczka ten kwiatek zje, to temu komuś robi się tak, jak gdyby wszystkie gwiazdy zgasły." (Mały Książę)
  • "Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim,
    Moja droga Orszulo, tym niknieniem swoim.
    Pełno nas, a jakoby nikogo nie było:
    Jedną maluczką duszą tak wiele ubyło" (Tren VIII)
  • "Już świt pierwszą roznietą złoci się po ścianie,
    Gdy właśnie słychać kroki i do drzwi pukanie...
     Więc zrywam się i biegnę! Wiatr po niebie dzwoni!
    Serce w piersi zamiera... Nie!... To - Bóg, nie oni!..." (Urszula Kochanowskiego)
  • "Tęskno mi owdzie, gdzie któż o mnie stoi?
    I tak być musi, choć się tak nie stanie
    Przyjaźni mojej...
    Tęskno mi, Panie..."
    (Moja Piosnka II)

Dzieła malarskie do Motywu Tęsknoty: matura 2011, motyw tęsknoty

Mnich nad brzegiem morza - C. D. Friedrich
Niewidoma dziewczyna - J. Everett Millais
Syn Marnotrawny - A. Durer

Brak komentarzy:

Katalog Stron